.

 

La Corona Poètica a Santa Maria del Camí,

cuarenta años después

 

por

Llorenç Vidal

 

 

Retablo gótico de Santa Maria del Camí, de Joan Massana,

que se conserva en la sala de plenos del Ayuntamiento de la Villa,

donde los poetas mallorquines leyeron en 1961 sus poemas.

 

El 28 de agosto de 1960 el Ayuntamiento de Santa Maria del Camí hacía constar en las actas municipales -junto con el de Santa Margarita- el patronazgo secular de Santa María de Camino sobre la Villa que recibe de ella el nombre. Con el propósito de celebrar la efemérides y enaltecer esta antigua advocación mariana, arraigada en el corazón de la isla desde el mismo despertar del Reino de Mallorca, un grupo de escritores, convocados y animados por el historiador P. Josep Capó, quisieron dedicarle una corona poética, en un acto muy acorde con la tradición de los poetas insulares.

 

Describe una reseña de la época: "Rebuts per les autoritats i altres persones de relleu que presidia el doctor Miquel Dolç, catedràtic de la Universitat de València i fill de la localitat, després d’assistir a missa major a la parròquia, es congregaren a la Sala de sessions de la Casa de la Vila on es va celebrar un brillant acte literari amb lectura de les composicions pels autors....Presidiren la festa el senyor Batle don Sebastià Pizà en representació del Goverador Civil de Balears, i el M.I. don Josep Sacanell, Vis Vicari General, en representació del Bisbe de Mallorca".

 

En 1961 -hace ahora cuarenta años- decidimos publicar dicha corona poética en la colección "La font de les tortugues" (anexa a los "Quaderns Literaris Ponent"), edición que está enriquecida con los poemas de otro homenaje que, ya en 1927, fue ofrecido a Santa Maria del Camí y que habían permanecido inéditos. Así, en la obra, que es el número 17 de la mencionada colección, editada con el patrocinio del Ayuntamiento y de la Parroquia, se integran un conjunto de escritores de cuatro generaciones: dos generaciones de l’Escola Mallorquina y la primera y segunda generación de postguerra.

 

Abren el libro Andreu Bestard i Mas, que nos habla de la "Iconografia de Nostra Dona Santa Maria del Camí", y el ya mencionado P. Josep Capó, que nos ofrece una documentada introducción histórica, en la figuran datos tan interesantes como que "La nostra Verge rebé un dia la visita de l’Infant En Pere de Portugal, amb el vistós seguici de senyors i escuders. Davant Ella el dia 11 d’abril de 1271 prestaren homenatge a l’Infant Jaume II 38 prohoms d’aquesta rodalia. El dia 1 de setembre de 1315 el Rei Sanç I confirmava la Cavalleria de Santa Maria del Camí... A la sortida de missa els diumenges alternaven els dos propietaris Bernat de Boadella i Pere de Puigdorfila, puntals de la monarquia mallorquina decapitats al castell de l’Almudaina per la fidelitat a Jaume III".

 

A continuación sigue la "Visita espiritual a Santa Maria del Camí" de Baltasar Coll y seguidamente comienza la corona poética propiamente dicha, con poemas -ordenados por estricto orden alfabético- de Guillem Colom, Miquel Dolç, Bartomeu Forteza, Miquel Forteza, Miquel Gayà, Bartomeu Guasp, Josep M.ª Llompart de la Penya, Josep M.ª Miró Llull, Llorenç Moyà Gilabert de la Portella, Josep M.ª Palau i Camps, Antoni M.ª Penya, Llorenç Riber, Bernat Vidal i Tomàs, i Llorenç Vidal, autor de este artículo y que en su "Romanç a Santa Maria del Camí" dice:

 

"Vos lluen cistells de roses,

vos lluen roses les mans

i arracera vostra cara

un silenci al cap al tard.

Vos lluen cistells de roses,

vos lluen roses les mans

i la vostra gràcia s’infla

com els reims en els vinyars.

Qualque jorn, en trencar l’alba,

sereu dia, sereu cant:

llavors la naixent Mallorca

vos teixirà un rest verd-blau

i aqueixa aigua cantussera

que corre per vostra vall,

en la nostra llengua trobes

sol ixent us glosarà.

Estel de la nova albada,

vos tornen lliris les mans".

 

Con el dato de que el verso undécimo del texto original leído en el acto decía:

 

"llavors la Mallorca lliure",

 

expresión que sorprendió al mismo Josep Mª. Llompart, que así lo manifestó expresamente, y que, a la hora de publicar la corona poética, por el asesoramiento del mismo, de Llorenç Moyà, del P. Josep Capó y de Enric Arbós, entre otros, fue prudentemente cambiada por exigencias de la censura política entonces existente.

 

1961: Corona Poètica a Santa Maria del Camí, un testimonio de mallorquinidad en tiempos difíciles. 2001: Entre confusiones, ambigüedades, contradicciones, manipulaciones y situaciones equívocas, todavía esperamos la "nova albada" de Mallorca i de les Illes Balears.

 

Llorenç Vidal

 

(Ultima Hora, Palma de Mallorca, 2001)

 

* * *

 

 

* * *

 

 

* * *